سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پنج شنبه 90/6/10

 

گرفتن حریف عمل جلوگیری از عبور او یا دور زدن او با استفاده از دست ها، بازوها یا بدن می باشد.

به داوران توصیه می شود که سریعا مداخله نموده و با تخلف های گرفتن مخصوصا داخل محوطه جریمه به هنگام زدن ضربه کرنر و ضربات آزاد قاطعانه برخورد نمایند.

برای رسیدگی به این موقعیت ها:

داور باید به هر بازیکنی که حریف را می گیرد قبل از اینکه توپ در بازی قرار بگیرد، تذکر بدهد.

قبل از اینکه توپ در بازی قرار بگیرد اگر گرفتن ادامه یابد بازیکن اخطار می گیرد.

اگر هنگامی که توپ در بازی است گرفتن اتفاق بیفتد، یک ضربه آزاد مستقیم یا پنالتی اعلام می شود و بازیکن اخطار می گیرد.

اگر مدافع شروع به گرفتن مهاجم خارج از محوطه جریمه کند و گرفتن را تا داخل محوطه جریمه ادامه دهد داور باید یک ضربه پنالتی اعلام کند.

تنبیهات انضباطی:

هنگامی که بازیکنی، حریف را می گیرد و از تصاحب توپ یا از بدست آوردن وضعیت موثر توسط او جلوگیری می کند باید به دلیل رفتار غیر ورزشی اخطار بگیرد.

اگر بازیکنی فرصت مسلم گل زنی را با گرفتن حریف از وی بگیرد باید اخراج شود.

در بقیه موارد برای گرفتن حریف تصمیم انضباطی اضافه اتخاد نمی شود.

شروع مجدد بازی:

ضربه آزاد مستقیم از محل وقوع تخلف (قانون سیزدهم – محل ضربه آزاد) یا ضربه پنالتی اگر تخلف داخل محوطه جریمه اتفاق بیفتد.

داوران فوتبال باید بدانند که کلمات careless&reckless در اجرای قانون 12 به هیچوجه مترادف نیستند و جریمه شخصی بازیکنان متفاوت است.

متاسفانه بعضی از کارشناسان این لغات را به بی دقتی و بی احتیاطی ترجمه می کنند و در رسانه ها نیز اعلام می کنند که این مهم نیاز به کالبد شکافی دارد تا فرق آنها کاملا مشخص شود.

Reckless=بی کله-احمق-نسنجیده-با شدت زیاد-اهمالگر

بازیکن بطور واضح و آشکارا امنیت و سلامت بازیکن حریف را به مخاطره می اندازد و هیچگونه اهمیتی برای این موضوع قائل نمی شود و همه نیرو و توان خود را بکار می گیرد در این نوع خطا تماس بدنی وجود ندارد اکثر بازیکنانی که اینگونه تکل می شوند با آگاهی و مهارت لازم با پریدن از خودشان محافظت می کنند.

اکثر این تکلها با کف پا زده میشود که بازیکن حریف بترسد یا نتواند به سمت دروازه شوت کند این حرکت و تهدید کافی است که به دلیل رفتار غیر ورزشی اخطار داده شود و اعلام ضربه ازاد مستقیم شود.

داوران توجه داشته باشند اینگونه خطاها باید رفتار غیر ورزشی تلقی شود و به بازیکن خاطی حتما اخطار دهند.

excessive force- وقتی با زیکنی بطور وحشیانه و کینه توزانه و با آگاهی به بازیکن حریف آسیب می رساند و او را مصدوم می کند او با نیروی غیر لازم بد ترین نوع تکل را روی حریف انجام می دهد. اگر این بازیکن حتی ابتدا توپ را نیز بزند عمل او خطای سخت و خطرناک تلقی می شود و به هیچ عنوان قابل بخشش نیست و نمی توان حرکت او را قانونی جلوه داد، بازیکنی که ادعا می کند اول توپ را زده و سپس پای حریف را قابل اعتنا نیست و بایستی از زمین بازی اخراج شود.

careless =سر به هوا-گیج-شتابزده و عجولانه

وقتی بازیکنی در مجاورت بازیکن حریف قرار دارد و واقعا تلاش میکند که توپ حریف بزند و این کار را در زمان نامناسب اجرا می کند و باعث خطا بر روی بازیکن صاحب توپ می شود یا در محاسبات خودش در زدن توپ دچار اشتباه می شود و یا اینکه بیش از حد پایش را برای زدن توپ دراز میکند،اینگونه خطاها معمولی تلقی می شود و جریمه آن یک ضربه آزاد مستقیم است و جریمه شخصی ندارد،داور می تواند به بازیکن خاطی تذکر دهد.داوران باید تفاوت اینگونه خطاها را بر روی بازیکنان جوان و با تجربه آموزش ببینند زیرا بازیکنان با تجربه و حرفه ای به خوبی می دانند چه برخوردهای بدنی بیشتر متداول است و به راحتی می پذیرند که این نوع خطاها جزیی از فوتبال است ولی بازیکنان جوان فاقد این تجربه هستند.

اصلاحات قوانین بازی 2009-2010

صد و بیست و سومین نشست عادی سالانه برد بین المللی فوتبال IFAB در تاریخ 28 فوریه 2009 در ایرلند شمالی تشکیل شد. اصلاحات مربوط به قوانین بازی در این نشست مورد تایید قرار گرفت و دستورالعمل ها و راهنمایی های مختلف صادر شده در ذیل آمده است.

اصلاحات مربوط به قوانین بازی و تصمیمات برد

1- قانون 1 - زمین بازی

سطح زمین
متن فعلی
متن جدید

مسابقات ممکن است بر روی سطوح طبیعی یا مصنوعی مطابق مقررات مسابقات برگزار شوند.

رنگ سطوح مصنوعی باید سبز باشد.

جاهایی که از سطوح مصنوعی چه برای مسابقات بین تیم های ملی فدراسیون های عضو فیفا و چه در مسابقات رسمی بین المللی باشگاهی، سطح مورد استفاده باید مطابق شرایط «مفاهیم کیفی فیفا برای چمن مصنوعی» یا مطابق «استانداردهای بین المللی چمن مصنوعی» باشد مگر آنکه استثنائات ویژه ای ازسوی فیفا اعمال گردد.
مسابقات ممکن است بر روی سطوح طبیعی یا مصنوعی مطابق مقررات مسابقات برگزار شوند.

رنگ سطوح مصنوعی باید سبز باشد.

جاهایی که از سطوح مصنوعی چه برای مسابقات بین تیم های ملی فدراسیون های عضو فیفا و چه در مسابقات رسمی بین المللی باشگاهی، سطح مورد استفاده باید مطابق شرایط « مفاهیم کیفی فیفا برای چمن فوتبال » یا مطابق «استانداردهای بین المللی چمن مصنوعی» باشد مگر آنکه استثنائات ویژه ای ازسوی فیفا اعمال گردد.



2-قانون 11- آفساید

تفسیر قوانین بازی ورهنمودهایی برای داوران

متن فعلی
متن جدید

- هنگامی که تخلف آفساید اتفاق می افتد داور یک ضربه آزاد غیرمستقیم اعلام می کند تا از محل استقرار بازیکن خاطی در لحظه ای که توپ برای آخرین بار توسط بازیکن هم تیمی به او پاس داده شد زده شود.

-اگر بازیکن مدافع به پشت خط دروازه خودی می رود تا بازیکن حریف را در موقعیت آفساید قرار دهد داور بایداجازه دهد تا بازی ادامه یابد و هنگامی که توپ پس از آن از جریان بازی خارج شد به بازیکن مدافع به خاطر ترک عمدی زمین بازی بدون اجازه داور اخطار دهد.


- هنگامی که تخلف آفساید اتفاق می افتد داور یک ضربه آزاد غیرمستقیم اعلام می کند تا از محل استقرار بازیکن خاطی در لحظه ای که توپ برای آخرین بار توسط بازیکن هم تیمی به او پاس داده شد زده شود.

- هربازیکن مدافعی که به هردلیل زمین بازی را بدون اجازه داورترک کند بایستی اینگونه تصور شود که او بر روی خط دروازه خودی یا خط طولی ایستاده تا بازیکن حریف را در آفساید قرار دهد

اگر بازیکن عمدا زمین بازی را ترک کرده باشد بایستی هنگامی که توپ از بازی خارج شد به او اخطار داده شود






3- شیوه تعیین برنده یک مسلبقه یا برنده بازی های رفت وبرگشت

ضربات از روی نقطه پنالتی

متن فعلی
متن جدید

اگر در پایان یک مسابقه و قبل از شروع ضربات از روی نقطه پنالتی یک تیم تعداد بازیکنان بیشتری نسبت به تیم حریف داشته باشد باید تعداد بازکنان خود را کاهش دهد تا با تعداد بازیکنان تیم حریف برابرشود وکاپیتان تیم باید نام و شماره بازیکن خارج شده را به داور اطلاع دهد.


اگر در پایان یک مسابقه و قبل از شروع ضربات از روی نقطه پنالتی یک تیم تعداد بازیکنان بیشتری نسبت به تیم حریف داشته باشد باید تعداد بازکنان خود را کاهش دهد تا با تعداد بازیکنان تیم حریف برابرشود وکاپیتان تیم باید نام و شماره بازیکن خارج شده را به داور اطلاع دهد. هر بازیکنی که به این طریق خارج شود نمی تواند در انجام ضربات از روی نقطه پنالتی شرکت داشته باشد.






4- محوطه فنی

متن فعلی
متن جدید

تنها یک شخص در هرزمان مجاز به انتقال دستورات تاکتیکی از محوطه فنی می باشد و باید پس از دادن این دستورات به سر جای خود برگردد.



مربی و سایر مسئولین باید در داخل محدوده محوطه فنی باقی بمانند مگر در شرایط خاص مثل ورود فیزیوتراپیست یا پزشک به داخل زمین با اجازه داور برای ارزیابی بازیکن مصدوم.

مربی و سایر حاضرین در محوطه فنی باید رفتار مسئولانه ای داشته باشند.


تنها یک شخص در هرزمان مجاز به انتقال دستورات تاکتیکی از محوطه فنی می باشد.



مربی و سایر مسئولین باید در داخل محدوده محوطه فنی باقی بمانند مگر در شرایط خاص مثل ورود فیزیوتراپیست یا پزشک به داخل زمین با اجازه داور برای ارزیابی بازیکن مصدوم.

مربی و سایر حاضرین در محوطه فنی باید رفتار مسئولانه ای داشته باشند.



تذکراتی به داوران

به داوران یادآوری می گردد قاون 5 بیان می دارد که اگر به عقیده داور بازیکنی به شدت مصدوم باشد باید بازی را متوقف کند.

اجرای تغییرات

تصمیمات امسال نشست عادی سالانه برد در رابطه با تغییرات قوانین بازی از اول جولای 2009 برای کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو فیفا لازم الاجرا می باشد. کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو فیفا که فصل جاری مسابقات آنها تا اول جولای تمام نشود می توانند تا شروع فصل بعدی رقابت ها اجرای تغییرات اعمال شده در قوانین بازی را به تعویق بیاندازند.

یک بازیکن با استفاده از نیروی بیش از اندازه و بدون اینکه مبارزه برای کسب توپ انجام شود روی حریف مرتکب برخورد شدید می شود .

او همچنین ممکن است با استفاده از نیروی بیش از حد روی همدسته ، تماشاگران ، مقامات رسمی و یا هر شخص دیگری مرتکب برخورد شدید شود .

برخورد شدید ممکن است در زمین بازی اتفاق بیافتد و یا در خارج آن و همچنین زمانی که توپ در بازی باشد و یا توپ در خارج از بازی باشد انجام شود .

در برخورد شدید آوانتاژ نبایستی اعمال شود مگر آنکه فرصت آشکار گل وجود داشته باشد که در اینصورت داور بایستی در اولین توقف بازیکن خاطی را از زمین بازی اخراج نماید .

هر بازیکن اصلی ، جانشین و بازیکن تعویض شده که مرتکب برخورد شدید شود بایستی از زمین اخراج شود .

شروع مجدد بازی

اگر توپ از بازی خارج باشد : ادامه بازی به شکل طبیعی است .

اگر توپ در بازی باشد و برخورد شدید خارج از زمین اتفاق بیافتد :

اگر بازیکن قبلا در خارج از زمین بوده و مرتکب برخورد شدید شده است ، بازی با دراپ بال از محل توپ در هنگام توقف بازی مجددا شروع می شود .

اگر بازیکن زمین بازی را ترک کند و مرتکب برخورد شدید شود ، بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم از محل توپ هنگام توقف بازی شروع می شود .

اگر توپ در بازی باشد و بازیکن در زمین مرتکب برخورد شدید می شود :

علیه حریف : بازی با یک ضربه آزاد مستقیم از محل خطا و یا ضربه پنالتی مجددا شروع می شود .

علیه همدسته : بازی مجددا با یک ضربه آزاد غیر مستقیم از محل خطا شروع می شود .

علیه جانشین و یا بازیکن تعویض شده : بازی مجددا با یک ضربه آزاد غیر مستقیم از محل توپ در هنگام توقف بازی مجددا شروع می شود .

علیه داور و یا کمک داور : بازی مجددا با یک ضربه آزاد غیر مستقیم از محل خطا شروع می شود .

علیه اشخاص دیگر : بازی مجددا با دراپ بال از محل توپ هنگام توقف بازی شروع می شود .

خطاهای پرتابی

در شرایطی که توپ در بازی است ، یک بازیکن ، جانشین و یا بازیکن تعویض شده ، شیئی را با نوعی بی ملاحظگی به حریف و یا هر شخص دیگری پرتاب کند ، داور بایستی بازی را متوقف کند و به بازیکن خاطی به علت رفتار غیر ورزشی اخطار دهد و اگر با استفاده از نیروی بیش از اندازه باشد ، بازیکن خاطی به علت برخورد شدید از زمین اخراج می شود .

شروع مجدد بازی در خطاهای پرتابی

اگر بازیکن شیئی را از داخل محوطه جریمه خودشان به بازیکن حریف که بیرون از محوطه جریمه ایستاده است پرتاب کند ، داور بازی را با یک ضربه آزاد مستقیم از محل برخورد شیئی و یا جایی که شیئی برخورد می کرد مجددا شروع می کند .

اگر بازیکن شیئی را از خارج محوطه جریمه خودشان به بازیکن حریف که داخل محوطه جریمه ایستاده است پرتاب کند ، داور بازی را مجددا با ضربه پنالتی شروع می کند .

اگر بازیکن شیئی را از داخل زمین به سمت هر شخصی در بیرون زمین پرتاب کند ، داور بازی را مجددا با یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم حریف از محل توپ هنگام توقف بازی شروع می کند .

اگر بازیکن شیئی را از خارج زمین به بازیکن حریف در داخل زمین پرتاب کند ، داور بازی را مجددا با یک ضربه آزاد مستقیم به نفع تیم حریف ازمحل برخورد ویاجایی که برخورد می کرد و یا ضربه پنالتی شروع می کند .

اگر جانشین و یا بازیکن تعویض شده شیئی را از خارج زمین به بازیکن حریف در داخل زمین پرتاب کند ، داور بازی را مجددا با یک ضربه آزادغیرمستقیم به نفع تیم حریف ازمحل توپ هنگام توقف بازی شروع می کند.



محوطه فنی در تصمیم شماره 2 برد بین المللی قانون سوم توضیح داده شده است. در استادیوم هایی که مسابقات برگزار می شوند، مکانی برای مسئولان و بازیکنان ذخیره به گونه ای که در شکل نشان داده شده است، در نظر می گیرند. محوطه فنی در استادیومها ممکن است مختلف باشد. برای مثال در اندازه یا موقعیت.

اما در هر صورت یادداشت زیر به عنوان راهنمای عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.

? اندازه محوطه فنی، یک متر از هر طرف جانبی جایگاه ذخیره که به طرف جلو تا یک متری خط طولی ادامه پیدا می کند.

? توصیه شده که برای محدود کردن این محوطه از خط کشی استفاده شود.

? تعداد بازیکنانی که طبق مقررات مسابقه می توانند در محوطه فنی ساکن شوند، باید مشخص گردد.

? هویت ساکنان محوطه فنی، بر طبق مقررات رقابتها و قبل از مسابقه باید مشخص شود.

? تنها یک نفر اجازه دارد، تعلیمات فنی را منتقل کند و باید پس از دادن تعلیمات لازم به وضعیت اصلی خود برگردد.

? مربی و دیگر افراد رسمی باید در داخل محوطه فنی باقی بمانند، جز در موقعیتهای خاص. برای مثال فیزیوتراپیت یا پزشک که با اجازه داور می تواند برای کمک به بازیکن مجروح، وارد زمین بازی شود.

? مربی و دیگر ساکنان محوطه فنی، در تمام مدت مسئول رفتار خودشان هستند.
آفساید تنها قانونی است که با عمل تاکتیکی بازیکنان در حالتی که توپ در بازی است بوجود می اید تنها قرار داشتن در وضعیت افساید به خودی خود افساید محسوب نمی شود بازکن در صورتی در وضعت افساید است که نزدیک تر از توپ و حریف ماقبل اخر به خط دروازه حریف باشد به عبارت دیگر نزدیک تر بودن به خط دروازه حریف یعنی نزدیک تر بودن هر قسمت از سر.تنه.ویا پای مهاجم از توپ وحریف ماقبل اخر به خط دروازه است یک بازیکن در وضعیت افساید نیست اگر

1.در نیمه زمین خودشان باشد

2.با حریف ماقبل اخر در یک خط باشد

3.با دو حریف اخر در یک خط باشد

ارزشیابی برای افساید بر اساس شرکت و رفتار بازیکنان است نه محل قرار گرفتن انهانکته ظریف زمانی که توپ از اخرین مدافع می گذرد کمک داور بایستی توپ را دنبال بکند بازیکن در وضعیت افساید است در صورتی جریمه خواهد شد که در لحظه ای که هم دسته اش توپ را لمس یا با ان بازی می کند به عقیده داور با یکی از این حالات در بازی فعال درگیر شود

1.در بازی دخالت کند

2. در بازی حریف تاثیر بگذارد

3.با بودن در وضعیت افساید در پی کسب منفعتی باشد

حال به اختصار موارد ذکر شده را باز میکنیم :

1.در بازی دخالت کند یعنی .بازی کردن یا لمس کردن توپی که برای اخرین بار توسط همدسته لمس شده بیاشد و یا این که او تنها کسی باشد که بتواند با توپ بازی کند

2.در بازی حریف تاثیر بگذارد یعنی بازداشتن حریف از بازی او با توپ به طوری که اشکارا مانع مسیر دید ویا حرکت او شدن ویا این که به عقیده داور با سر و دست تکان دادن او را فریب بزند ویا حواس او را پرت بکند

3.با بودن در ان وضعیت درپی کسب منفعت باشد یعنی .بازیکن در شرایطی که در وضعیت افساید قرار دارد با توپ برگشت داده شده از تیر دروازه یا حریف بازیکند

اما موارد هم هست که بازیکن توپ را اگر مستقیما دریافت کند افساید نخواهد شد

1.ضربه کرنر 2.ضربه دروازه 3.پرتاب اوت

اشتراک این موارد این که توپ از خارج زمین وارد زمین می شه جریمه افساید هم یک ضربه ازاد غیر مستقیم از محل وقوع ان به سود تیم مقابل می باشد نکته ای دیگر این که افساید زمان زدن ویا لمس توپ توسط همدسته قضاوت می شه

خصوصیات کمک داور در اعلام افساید:

1.دانستن اصل قانون یازذهم

2.داشتن تمرکز لازم

3.داشتن صبر و حوصله

4.شجاعت در اعلام افساید

فاکتور های نهای برای تشخیص افساید:

1.همدسته مهاجم 2.توپ 3.مدافع ماقبل اخر 4.مهاجم می باشد.
چگونگی اجرا
1- داور دروازه ای را که ضربات در آن زده خواهد شد، انتخاب می کند.
2- داور بوسیله قرعه کشی با سکه مشخص می کند و کاپیتان تیم برنده قرعه، زننده اولین ضربه خواهد بود.
3- داور اسامی بازیکنانی را که ضربه را می زنند، یادداشت می کند.
4- طبق شرایط شرح داده شده در زیر، هر تیم پنج ضربه می زند.
5- ضربه ها به طور متناوب زده می شوند.
6- اگر قبل از اینکه هر دو تیم، پنج ضربه را بزنند، یکی از تیمها گلهای بیشتری از تیم دیگر، حتی در صورت کامل شدن ضربه ها توسط تیم دیگر، بدست آورده باشد، زدن ضربه ها متوقف خواهد شد.
7- پس از اینکه هر دو تیم پنج ضربه را زدند، اگر به یک تعداد گل بدست آوردند یا هیچ گلی نزدند، زدن ضربه ها به همین ترتیب ادامه خواهد یافت، تا زمانیکه یکی از تیمها یک گل بیشتر نسبت به دیگری (با زدن ضربه های مساوی) بدست اورده باشد.
8- در صورتیکه تیمی از حداکثر تعداد تعویض های خود بر طبق مقررات بازیهای تحت این شرایط، استفاده نکرده باشد و دروازه بان در جریان ضربه های پنالتی آسیب ببیند و به همین دلیل قادر به ادامه دروازه بانی نباشد، می تواند با یک نفر دروازه بان ذخیره تعویض گردد.
9- بجز موارد گفته شده در بالا، تنها بازیکنانی که تا پایان وقت مسابقه و وقت اضافی در زمین بازی حضور دارند، می توانند در زدن ضربات پنالتی شرکت کنند.
10- هر ضربه باید بوسیله یک بازیکن زده شود و یا بازیکن نمی تواند دوبار ضربه پنالتی را بزند، تا کلیه بازیکنان هر کدام یک ضربه پنالتی را زده باشند.
11- هر بازیکن می تواند در هر موقع از زدن ضربات پنالتی، با دروازه بان تعویض شود.
12- تنها بازیکنان واجد شرایط در مسابقه، اجازه دارند در داخل بازی حضور داشته باشند.
13- همه بازیکنان، بجز زننده ضربه پنالتی و دو دروازه بان، مادامی که زدن ضربه جریان دارد، باید در داخل دایره مرکزی قرار گیرند.
14- دروازه بان همدسته زننده ضربه پنالتی، برروی زمین بازی، خارج از محوطه جریمه ای که ضربات در آن دروازه اجرا می شود و روی خط دروازه در محل تقاطع عرض محوطه جریمه با خط دروازه قرار گیرد.
15- مگر اینکه قوانین مربوط به بازی و تصمیمات برد بین المللی بگونه ای دیگر زدن ضربات از روی نقطه پنالتی را مناسب بداند.
16- وقتیکه تیمی مسابقه را با بیشترین تعداد بازیکن نسبت به حریف به اتمام می رساند، آنها باید تعدادشان را تا مساوی شدن با بازیکنان تیم مقابل کاهش دهن و باید نام و شماره بازیکنانی که خارج می شوند را به داورد اطلاع دهند، مسوول اینکار کاپیتان تیم است.
17- قبل از آغاز کردن ضربات پنالتی، داور باید مطمین شود که تنها به تعداد مساوی بازیکنان هر تیم در داخل دایره مرکزی قرار گرفته و فقط آنها هستند که می توانند در زدن پنالتی شرکت کنند.

[IMG][/IMG]
یک مهاجم (A) در موقعیت آفساید قرار گرفته است. این بازیکن با حریف درگیر نشده تا در بازی او دخالت کند، اما توپ را لمس می کند تا در بازی مداخله داشته باشد.
کمک داور موظف است تا به محض اینکه مهاجم توپ را لمس کرد، پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد.
قوانین و مقررات کلی بازی فوتبال که توسط فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و برد بین المللی آن وضع شده:


? قانون 1: زمین بازی
? قانون 2: توپ
? قانون 3: تعداد بازیکنان
? قانون 4: وسایل بازیکنان
? قانون 5: داور
? قانون 6: کمک داور
? قانون 7: مدت بازی
? قانون 8: شروع بازی
? قانون 9: توپ در داخل و خارج از بازی
? قانون 10: روش امتیازدهی
? قانون 11: آفساید
? قانون 12: خطا ها و رفتار ناشایست
? قانون 13: ضربه آزاد
? قانون 14: ضربه پنالتی
? قانون 15: پرتاب اوت
? قانون 16: ضربه دروازه
? قانون 17: ضربه کرنر


نوشته شده توسط علیرضا پودینه در 6:40 عصر با موضوع: | لینک ثابت | نظر